Notice: Korzystanie z class-oembed.php uznawane jest za przestarzałe od wersji 5.3.0! Zamiast tego użyj wp-includes/class-wp-oembed.php. in /home/uginekolog/domains/uginekologa.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 4802

Efektywna komunikacja z Pacjentką

Trudno jest przecenić rolę skutecznego komunikowania, bez względu na to o jakiej sferze naszego życia myślimy. Nie inaczej wygląda sytuacja w odniesieniu do zagadnień związanych ze służbą. Prezentujemy 10 komunikatów, które poprawią Twoją komunikację z Pacjentkami

1. Dostosuj się do rozmówcy

Niezmiernie istotne jest by nie komunikować się z każdą z Pacjentek w identyczny sposób. Należy starać się rozpoznać i ocenić kompetencje komunikacyjne wszystkich odwiedzających nas ludzi z osobna. Zdarzają się osoby posiadające podstawową wiedzę z zakresu medycyny, którzy ze zrozumieniem reagują na wypowiadane przez nas zalecenia. Często jednak, Pacjentki stwarzają pozory jakoby nas rozumiały, jedynie nerwowo potakując. Na ile to więc możliwe postarajmy się ocenić z jakiego rodzaju Pacjentką przychodzi nam rozmawiać, co pozwoli adekwatnie zareagować. Chociażby wytłumaczyć coś kilkukrotnie jeśli istnieje taka potrzeba, albo zobrazować omawiane przez nas zagadnienie na jakimś przykładzie.

2. Pacjentka (raczej) nie ukończyła studiów medycznych

Pamiętajmy by w trakcie wizyty Pacjentek nie używać skomplikowanej medycznej terminologii. Używajmy prostych i konkretnych sformułowań, tak by badana nie miał problemów ze zrozumieniem naszych zaleceń. Zapiszmy również na kartce wszystkie nasze dyrektywy dla Pacjentki, tak abyśmy mieli pewność, iż nasze zalecenia nie zostaną mylnie zinterpretowane. Lekarz w trakcie wizyty powinien poinformować Pacjentkę jakiego rodzaju kroki zostaną poczynione. Chociażby poinstruować badaną, by w przebieralni założyła jednorazową spódniczkę i klapki. Sprawi to, że redukcji ulegnie u niej stres, związany z wizytą u specjalisty.

3. Szanuj intymność Pacjentek

Nigdy nie zadawaj pytań odnoszących się do poglądów religijnych czy politycznych Pacjentek. Nie na miejscu jest zadawanie pytań dotyczących intymnych szczegółów życia seksualnego, jeśli nie jest to konieczne z punktu widzenia postawienia właściwej diagnozy. Nieprzestrzeganie tej zasady, może skutkować umieszczeniem naszego nazwiska przez Pacjentkę, na tzw. „czarnej liście ginekologów”.

4. Postępuj prawidłowo z Pacjentką przejawiającą zachowania agresywne

Przede wszystkim nie daj się sprowokować. Postaraj się wykazać wyrozumiałością, dając Pacjentce możliwość uzewnętrznienia się. Gdy już dojdzie do „spuszczenia pary”, postaraj się zidentyfikować oczekiwania badanej, pytając (używając jej imienia), o dokładny cel wizyty. Warto także wykazać się empatią, wczuwając się w stan emocjonalny Pacjentki i przekazać , że zdajemy sobie sprawę z jej zdenerwowania. Najpewniej osoba, która zachowała się niestosownie, poczuje się zakłopotana naszą postawą, co pozwoli na poprowadzenie dalszej części rozmowy w innym tonie.

5. Nie ignoruj Pacjentki

Pod żadnym pozorem nie lekceważ Pacjentki. Gdy wypełniasz kartotekę poinformuj, że przez chwilę nie będziesz się odzywał. Nie pozwól by czuła się  dodatkowo skrępowana, już sama konieczność przyjścia do lekarza generuje zwykle duży stres. Rozmawiając z nią, patrz jej prosto w oczy-przy czym kontakt wzrokowy nie może być nachalny. W ten sposób okażesz zainteresowanie rozmówcą, ale i będziesz w stanie wywnioskować gdy wprowadza Cię w błąd. Bardzo często bowiem osoby, które nie są szczere pocierają powiekę lub unikają spojrzenia spoglądając w różne strony.

6. Traktuj Pacjentkę podmiotowo

Zapraszaj do gabinetu – używając imienia i nazwiska Pacjentki. Zachowanie to jest znacznie bardziej zalecane, niż puszczenie w eter „Następny do gabinetu. Teraz nr. 5”. Nikt nie chce się czuć anonimowy. Dobrym pomysłem jest także podanie dłoni rozmówczyni, jeśli tylko nie czujemy się skrępowani. Skrajnie negatywnym zwyczajem niektórych lekarzy jest mówienie do Pacjentek w trzeciej osobie, np. „ Niech się rozbierze się i przygotuję do badania”. Nie zapomnijmy, iż w dobie dostępu do internetu i for internetowych, tego rodzaju praktyki na pewno nie zostaną zignorowane, drastycznie niszcząc nasz wizerunek.

7. Aktywne słuchanie

Rozróżnienie między „słuchaniem” a „słyszeniem” dotyczy tego, że słuchanie jest procesem aktywnym, słyszenie natomiast biernym. Większość ludzi przecenia swoje umiejętności słuchania. Ludzie uważają, że skuteczność ich słuchania wynosi 75%-80%, W rzeczywistości jest to tylko około 25%. Do technik wspomagających aktywne słuchanie zalicza się: nieprzeszkadzanie i nierozpraszanie Pacjentce kiedy mówi, prezentowanie postawy zwróconej w stronę mówiącej czy delikatne zachęcanie do kontynuowania (np. poprzez kiwanie głową).

8. Dawaj wybór Pacjentce

Pamiętajmy, że w większości przypadków przychodzi nam pracować z dorosłymi kobietami. Wymaga to uwzględnienia ich stanowiska, światopoglądu i preferencji. Brak narzucenia badanej swojej opinii, ma jeszcze inne  konsekwencje poza poszanowaniem podmiotowości drugiego człowieka. Bardzo często Pacjenci zrzucają odpowiedzialność na lekarza, za zły stan swojego zdrowia, rzekomo podyktowany błędnie podjętymi decyzjami. Resumując, należy stanowczo bronić swojej opinii, informując, co z naszego punktu widzenia jest dla Pacjentki najlepsze. Jednocześnie nigdy nie możemy wymuszać na kimś podjęcia określonej decyzji.

9. Okaż szacunek

Wyniki badań, zawarte w pozycji książkowej „Komunikowanie w ochronie zdrowia: interpersonalne, organizacyjne i medialne” odpowiadają na pytania, jakich zachowań zdaniem respondentów, lekarz zdecydowanie powinien unikać. Wysoko na liście plasuje się: lekceważenie objawów, wyśmiewanie pacjentów, arogancja, wywyższanie się i krytykowanie. Elementy, które budują szacunek lekarzy w oczach badanych, to troska o Pacjenta, prawdziwe powołanie i oddanie swojej pracy, okazywanie zainteresowania, uczciwość i poważne traktowanie wszystkich dolegliwości.

10. Zwróć uwagę na mowę swojego ciała

Nie należy lekceważyć wpływu komunikowania niewerbalnego na proces porozumienia się. Według badań psychologów, wypowiadane słowa nie mają aż takiego wpływu na całość naszego przekazu, jak to w jaki sposób mówimy i jakiego rodzaju gestów używamy. Pamiętajmy, że to co mówimy jest współzależne z komunikowaniem niewerbalnym. W jaki sposób wykorzystać efektywnie mowę ciała komunikując się z Pacjentką? Mówiąc chociażby o tym, że lek należy przyjąć w trzech dawkach dziennie, dobrze jest w tym momencie wskazać trzy palce. Starajmy się również nie przyjmować lekceważącego wyrazu twarzy, ani mówić nazbyt szybko.